Ik ben nieuw, wat nu?

Als ervaren leiding of vaste KSA'er lijkt alles binnen de KSA vanzelfsprekend. Als buitenstaander zijn er waarschijnlijk toch wat dingen die je moet leren kennen en misschien wat raar overkomen. Op deze pagina proberen we duidelijk te maken wat typische KSA tradities zijn zodat je niet voor verassingen staat.

Als je meer info wilt over de werking van KSA, klik dan hier.

Rare toeren

• Vieruurtje Tijdens de meeste activiteiten voorzien we zelf een vieruurtje. Dit is een koek of een stukje fruit als tussendoortje.
  • Blauwe hemd Veel leden hebben een KSA-hemd aangekocht. Dit versterkt het groepsgevoel en maakt de jeugdvereniging kenbaar. Dit is niet verplicht.
  • Sjaaltje Een sjaaltje is het enige verplichte aan onze KSA-outfit. Het vergeten is niet zo erg, al kan dat op kamp soms wel een tegenslag geven.
  • Doop Soms organiseert een groep een doop. Dit is een traditie waarin de leden zichzelf bewijzen door te tonen niet bang te zijn om een beetje vuil te worden.
  • Formatie Na iedere vergadering en op kamp meermaals per dag houden we een "formatie". We verzamelen dan in een kring (op kamp rond de vlaggenmast) en zingen samen liedjes.
  • Huisbezoeken Vlak voor het weekend en voor het kamp komt de leiding ieder jaar op huisbezoek. Zo zijn we zeker dat iedereen goed geinformeerd is. We vinden een goede band met de ouders enorm belangrijk.
  • Mouwschildjes Ieder werkjaar krijg je een badge met je thema. Je krijgt ook een badge door mee te gaan op kamp of sommige andere evenementen. Verder kan je badges kopen van in welke groepen je al hebt gezeten. Velen naaien hun badges op hun hemd zodat ze kunnen pochen met hun prestaties.
  • Snuffel, Robbedol, Zwonk?!, Kruimels, Palaber Driemaandelijks ontvangen leden een tijdschrijft van KSA nationaal. Het tijdschrift verschilt per leeftijd.
  • Kamperke Driemaandelijks ontvangen leden ook een kamperke. Dit is een boekje waarin je info vindt over KSA Lichtaart, datums van vergaderingen en extra activiteiten en soms ook wat moppen of andere leuke dingen. Dit boekje wordt telkens door jullie eigen leiding gemaakt.

Jaarlijkse activiteiten

• Startdag / opendeurdag In het begin van ieder jaar houden we een startdag. Zo kan iedereen kennismaken met de KSA. De dag erna is het opendeurdag, dan kunnen geïnteresseerden zich inschrijven.
  • Activiteit Bijna wekelijks vindt er een activiteit plaats. Dit is het moment dat we met de leden samenkomen om spelletjes te spelen.
  • Spiegeltent-fuif Ieder jaar geven we ook een kermisfuif. Dit is een evenement om de kas te spijzen.
  • Sinterklaasfeest Elk jaar is er een sinterklaas-show in het ontmoetingscentrum in Lichtaart. Onze vergadering gaat dan daar door.
  • Kerstfeestje Rond kerstmis is er een speciale vergadering. Zo worden er cadeautjes uitgewisseld en hebben we samen een klein diner.
  • Joepie Joepie is een 12+ activiteit waar ze 4 dagen lang rondtrekken, en na 100km stad X bereiken. Dit is samen met andere KSA's en vindt om de 2 jaar plaats.
  • Trip trap Trip trap is een 12+ activiteit waar ze 3 dagen lang fietsen en opdrachten vervullen. Dit is samen met andere KSA's en vindt om de 2 jaar plaats.
  • Spaghettidag Op onze spaghettidag is iedereen welkom om te komen dineren in het ligahof van Lichtaart.
  • Triangel Op triangel gaan we een hele dag met alle joro's naar een verrassingslocatie waar we met allerlei andere KSA groepen spelletjes spelen. Triangel vindt plaats om de 2 jaar.
  • KSA Weekend Elk jaar gaan we met alle leden op weekend. Zo slapen we 2 nachten in een gebouw en spelen we eens spelletjes op een andere locatie.
  • Eindvergadering De laatste vergadering voor het kamp organiseren we meestal een activiteit op een speciale locatie. Zo gaan we weleens samen zwemmen, naar een pretpark, ...
  • KSA Kamp Naast het weekend gaan we ook altijd een week lang op kamp. In tegenstelling tot het weekend slapen we dan niet in gebouwen maar in tenten op een weide.

Praktische info

Meer praktische info vind je op onze informatie-pagina. Mocht je vragen hebben of twijfelen over iets, stuur ons dan een berichtje via Facebook of per .